Friday, May 5, 2017

Konsep Asas Pengujian, Pengukuran, Penilaian dan Pentaksiran Bilik Darjah


image credited to the owner

  • Pengujian
Pengujian merupakan cara yang sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang murid dalam pembelajarannya. Mengikut Airasian (2005), ujian merujuk kepada satu prosedur formal yang sistematik untuk mengumpulkan maklumat mengenai prestasi murid. Miller, Linn dan Gronlund (2009) pula mendefiniskan ujian sebagai satu instrumen atau prosedur yang sistematik untuk mengukur sampel tingkah laku dengan mengemukakan satu set soalan secara formal. Menurut mereka, ujian akan menjawab soalan "Betapa baikkah pencapaian seseorang individu sama ada secara perbandingan dengan yang lain atau dengan satu domain tugasan pencapaian." Sebenarnya ujian merupakan prosedur objektif dan sistematik unruk mengukur satu sampel tingkah laku seperti kemahiran murid dari segi lisan, bertulis dan saintifik atau matematik, pencapaian keseluruhan dan prestasi murid. Cara melaksanakannya termasuk beberpaa jenis ujian seperti ujian pensel dan kertas, ujian lisan, portfolio dan ujian prestasi.

Dalam pengujian, matlamat yang sah amat penting. Guru yang menggunakan ujian perlu menentukan jenis maklumat yang dikehendaki dan ujian mesti digunal untuk memperoleh maklumat yang diperlukan. Maka, guru harus jelas dengan tuuan pengujian di dalam bilik darjah serta memastikan ujian yang digunakan memenuhi tujuan yang diingini.

  • Pengukuran 
Pengukuran merupakan satu proses menetapkan nombor kepada individu mengikut peraturan yang spesifik. Dalam konteks pendidikan, Airasian (2005) menghuraikan pengukuran sebagai proses memberi nombor kepada pencapaian. Menurut Miller, Linn & Gronlund (2009), pengukuran menjawab soalan "Berapa banyakkah?". Maka secara umumnya, pengukuran ialah cara-cara objektif dan sistematik untuk memperoleh maklumat yang sah mengenai ciri-ciri dan tingkah laku murid. Dalam hal ini, deskripsi numeral terhadap pencapaian digunakan dalam proses ini. Antara tingkah laku yang boleh diukur termasuklah sikap, minat dan kecenderungan, dan tingkah laku ini diukur melalui beberapa instrumen yang spesifik. Biasanya kita mengukur saiz, tinggi, suhu, tekanan dan berat dengan menggunakan instrumen yang spesifik seperti pembaris, jangka suhu dan penimbang yang digunakan bertujuan mengumpulkan maklumat secara relatif dengan sesuatu standard. Sebagai contoh, Mary mendapat 70 markah untuk ujian Sains, Riviera mempunyai darjah kekecerdasan sebanyak 120, Noriah memperoleh 22 daripada 30 item yang betul dalam Matematik dan Susan mendapat 40 markah untuk esei akademiknya. Dalam setiap contoh berikut, skor numerikal diberikan bagi mewakili prestasi murid yang merujuk pengukuran.

Dalam pengukuran di dalam bilik darjah, terdapat beberapa kaedah untuk memperoleh maklumat murid dan tinjauan literatur mendapati bahawa ujian kertas dan pensel, ujian lisan, ujian prestasi, soal selidik, temu bual, pemerhatian, skala kadar, latihan, lembaran kerja dan penyoalan merupakan alat pengukuran yang digunakan di dalam bilik darjah untuk mengukur prestasi murid.

  • Penilaian

Mengikut Kizlik (2015), penilaian merujuk kepada proses yang direka bentuk untuk mendapatkan maklumat supaya dapat membantu kita membuat satu penghakiman mengenai satu situasi. Apabila maklumat dikumpulkan melalui cara-cara pengumpulan seperti ujian kertas dan pensel, latihan bertulis atau ujian lisan, guru akan menggunakan data untuk pelbagai tujuan seperti membuat keputusan terhadap murid, serta proses pengajaran pembelajaran. Proses ini merupakan proses pengumpulan dan intrepretasi maklumat mengenai kurikulum dalam aspek seperti murid, guru, strategi pengajaran dan pembelajaran serta bahan pengajaran. Hal ini melibatkan penghakiman dan keputusan yang yang dibuat tentang kualiti terhadaps esuatu aspek sama ada pencapaian murid, pengajaran guru atau aktiviti pengajaran.

Dalam penilaian  bilik darjah, maklumat dikumpulkan sebelum penilaian boleh dilaksanakan. Pada mulanya, guru akan mentadbirkan alat pengukuran seperti ujian pendek . Maklumat dikumpulan dalam bentuk markah. Kemudian, guru akan menetapkan kriteria untuk membuat keputusan. Misalnya, dalam ujian bilik darjah guru akan menetapkan markah lulus iaitu 50 markah, Maka peniliana melibatkan penghakiman nilai berdasarkan kriteria yang ditentukan. Dengan kata lain, semasa guru membuat penilaian, guru sebenarnya melibatkan dri dalam proses untuk menyediakan maklumat supaya membantunya untuk membuat keputusan terhadap sesuatu situasi. Penilaian pada umumnya memerlukan maklumat tentang sesuatu situasi dan akhirnya satu keputusan dibuat terhadapnya.

Sebagai contoh,
Sofea mendapat 43 markah untuk ujian Matematik. Jika guru menetapkan markah lulus ialah 40 markah (kriteria ditetapkan awal), maka Sofea dikira lulus (penghakiman nilai), manakala jika markah lulus ditetapkan sebanyak 45, Sofea gagal ujian tersebut.

Berdasarkan contoh diatas, dapat dilihat bahawa keputusan yang dibuat bergantung kepada kriteria yang ditetapkan awal. Secara keseluruhannya, dapat dirumuskan bahawa penilaian membolehkan guru membuat intrepretasi bermakna terhadap maklumat yang diperoleh dan keputusan yang dibuat akan menentukan aktiviti-aktiviti atau langkah-langkah seperti pemulihan atau penggayaan yang dilaksanakan untuk murid yang berkaitan.

Pentaksiran

Pentaksiran merupakan bahagian utama dalam proses pengajaran dan pembelajaatan dan istilah ini menggambarkan proses berterusan yang merangkumi pengumpulan, pengintrepretasan, perekodan, dan pelaporan maklumat mengenai prestasi murid supaya dapat  embantu guru membuat keputusan. Maka pentaksiran merujuk istilah umum yang merangkumi pelbagai prosedur untuk memperoleh maklumat tentang pembelajaran murid dan membentuk penghakiman nilai mengenai kemajuan pembelajaran (Miller, Linn & Gronlund, 2009). Contohnya skala kadar prestasi, projek, ujian kertas dan pensel, pemerhatian dan sebagainya digunakan untuk mengumpulkan maklumat dan guru membuat keputusan untuk tindakan selanjutnya. Dalam kebanyakan penulisan, istilah penilaian dan pentaksiran digunakan secara "saling bertukar". Secara umumnya, pentaksiran merangkumi deskripsi kuantitatif dan kualitatif. tentang murid. Tambahan pula, pentaksiran sentiasa meliputi penghakiman nilai mengenai keputusan yang dibuat.

Kesimpulannya, pentaksiran dianggap sebagai alat, teknik, prosedur dan semua aktiviti yang diambil oleh guru dan murid untuk memperoleh maklumat melalui cara formal dan tidak formal. Menurut Arends (2008), maklumat yang dikumpukan akan menyediakan maklum balas untuk membantu menambah baik aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan diri mereka.



RUJUKAN

Airasian, P.W. (2005). Classroom assessment: Concepts dan applications. Boston: McGraw Hills.

Arends. (2008). Learning to teach. (8th ed.) Boston: McGraw Hill Higher Education.

Kizlik, B. (2015). Measurement, assessment, and evaluation in education. Retrieved on 10 Dec 2015 from http://www.adprima.com/measurement.htm.

Miller, M.D., Linn, R.L. & Gronlund, N.E. (2009). Measurement and assessment in teaching. (10th ed.). New Jersey: Pearson Education International.


*Petikan daripada buku Siri Pendidikan Guru: Pentaksiran dalam Pendidikan (2017) oleh Boon Poon Ying, Lee Leh Hong & Lawrence Aloysius Aeria terbitan Oxford Fajar Sdn. Bhd.

No comments:

Post a Comment

The Meaning Of Alfatihah - Voices of UMMI [lyric]

In the name of Allah, The Beneficent The Merciful All praises be for you Allah Lord of the whole universe The beneficent the merc...