Aspek Perbandingan
|
Pengujian
|
Pengukuran
|
Penilaian
|
Pentaksiran
|
DEFINISI
|
Alat untuk mengukur
perubahan tingkah laku murid
|
Satu proses untuk
menentukan tahap pencapain murid
|
Proses untuk menentukan perubahan
tingkah laku dan membuat pertimbangan nilai/penghakiman
|
Proses menentukan
pencapaian dan membuat keputusan untuk tindakan selanjutnya
|
TUJUAN UTAMA
|
Menentukan pencapaian
sesuatu pembelajaran
|
Membuat pengelasan bagi
pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran
|
Memberikan maklumat
tentang pencapaian hasil pembelajaran, kaedah mengajar dan kurikulum untuk
membuat keputusan
|
Memperoleh dan memberi
maklumat yang berterusan untuk menambah baik pembelajaran
|
ORIENTASI / FOKUS
|
Terhad pada sesuatu
kemahiran atau unit pembelajaran
|
Berfokuskan pada sesuatu
peringkat pembelajaran
|
Berorientasikan produk/hasil
mengenai apa-apa yang telah dipelajari
|
Berorientasikan proses
mengenai perkembangan pembelajaran
|
KAEDAH / BENTUK
|
Pemerhatian, temu bual,
soal selidik, atau soalan-soalan ujian
|
Pelbagai cara mengumpulkan
data kuantitatif
|
Pelbagai kaedah kualitatif
dan huraian kuantitatif
|
Pelbagai kaedah kualitatif
dan huraian kuantitatif
|
KEGUNAAN
|
Untuk mengesan pengetahuan
sedia ada murid dan pencapaian selepas suatu kemahiran / unit pembelajaran
|
Untuk pengelasan dan
penempatan murid dalam jurusan tertentu
|
Untuk memperbaik
kurikulum, cara pengajaran dan membuat ramalan
|
Untuk menambah baik
pengajaran dan pembelajaran dari segi mengesan punca kelemahan
|
KEPUTUSAN
|
Pencapaian suatu kemahiran
atau penguasaan pembelajaran yang spesifik
|
Pencapaian dalam bentuk
kuantitatif
|
Penghakiman untuk mencapai
gred/skor keseluruhan
|
Pengesanan /
pengenalpastian aspek-aspek pembelajaran untuk penambahbaikan
|
Boon Poon Ying, Lee Leh Hong & Lawrence Aloysius Aeria. (2017). Siri pendidikan guru: Pentaksiran dalam pendidikan. Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
No comments:
Post a Comment